Browse By

Jeanne Raffer Beck: Να εκπαιδεύω τον εαυτό μου ξανά και ξανά στην χαρά

Η Jeanne Raffer Beck χρησιμοποιεί μια μεγάλη ποικιλία υλικών ώστε να συνθέσει φύλλο-φύλλο τη γενικότερη εικόνα που έχει στο μυαλό της. Ζει κι εργάζεται στη Νέα Υόρκη, μια πόλη γεμάτη από ιστορίες και αφηγηματικές συνθέσεις που σε καλούν κάθε στιγμή να τις αναγνώσεις. Η Jeanne ψάχνει κάθε στιγμή, σημάδια που μπορούν να της δώσουν ερμηνείες για το έργο της αλλά και για την πορεία της αυτογνωσίας της. Άλλωστε για εκείνη η θετική ενέργεια που εκπέμπει, είναι αποτέλεσμα προσωπικής δουλειάς και η επαγγελματική της επιτυχία συνδυάζεται άψογα με το προσωπικό της ταμπεραμέντο.

Τα έργα της εντάσσονται στη μικτή τεχνική και φανερώνουν την προσπάθεια της να αναδείξει σημάδια του παρελθόντος μέσα από τη τεχνική του παρόντος, και ευελπιστώντας σε μια μελλοντική καλλιτεχνική ανάγνωση.

  • Jeanne είμαστε χαρούμενοι που δέχτηκες να μας μιλήσεις. Από τα λίγα λόγια στο βιογραφικό σου, αλλά και από την σύντομη συνομιλία που είχαμε μέσω email, έγινα δέκτης μιας θετικής αύρας, της δικιάς σου! Θα ξεκινήσω με μια δύσκολη ερώτηση -συνήθως την βάζω προς το τέλος- τι είναι η ζωή για εσένα και ειδικότερα η δημιουργία; Από που προέρχεται το χαμόγελο στη ζωή σου;

Είμαι χαρούμενη που αισθάνθηκες την θετική ενέργεια μου. Χρειάζεται καλή εστίαση και πρόθεση να βρεις την χαρά σε ότι σου φέρνει η κάθε ημέρα και προσωπικά μου πήρε μια ολόκληρη ζωή να αντιληφθώ ότι είμαι η συν-δημιουργός της ζωής μου.

Κάθε μέρα είναι ένα δώρο, ένα ψίχουλο κατά μήκος της διαδρομής. Απλά πρέπει να δώσω την ανάλογη προσοχή ώστε να μη το χάνω. Καθώς είχα καθίσει να απαντήσω στις ερωτήσεις σου ένας φίλος μου καλλιτέχνης μου έστειλε το link ενός ποιήματος της Mary Oliver’s το “Mindful». Πόσο ευοίωνο και επίκαιρο να διαβαστεί:

«Είναι αυτό για το οποίο γεννήθηκα – να βλέπω, να ακούω, να χάνω τον εαυτό μου σε αυτόν τον μαλακό κόσμο – να εκπαιδεύω τον εαυτό μου ξανά και ξανά στην χαρά».

  • Πες μας λίγα λόγια για την τεχνική που χρησιμοποιείς; Πως θα την χαρακτήριζες;

Επιθυμούσα να συνδυάσω από την  αρχή της καλλιτεχνικής μου πορείας, διάφορα μέσα, ακόμα και όταν δεν ήμουν σίγουρη το πως και γιατί. Προς το παρόν κατασκευάζω τα δικά μου υποστρώματα με την εφαρμογή μεταλλικών φύλλων ή γύψου με πολυεστέρα που δεν σκίζεται ή καταστρέφεται, και μετά ζωγραφίζεται και εκτυπώνεται. Το ολοκληρωμένο χαρτί κόβεται και συνθέτεται σε δισδιάστατα γλυπτά τοίχου, κάποια τοποθετούνται σε κορνίζες, άλλα ενώνονται μεταξύ τους και κρέμονται στον τοίχο σε ξύλινες στηρίξεις.

  • Από που αντλείς πληροφορίες για να «γεμίζεις» τους κενούς καμβάδες σου; Ποιες είναι οι επιρροές σου;

Αντλώ πληροφορία από κάθε πιθανή πηγή. Κάποιες φορές φωτογραφίζω ενδιαφέροντα γκράφιτι, ρωγμές και σχισμές σε τοίχους ή παλιά σημάδια. Άλλες φορές δημιουργώ μεταξοτυπίες από παλιά κείμενα και χειρόγραφες επιστολές για εκτύπωση στις επιφάνειες. Άλλες φορές ένα ποίημα, μια επιφάνεια ή μια μουσική, δίνει την έμπνευση για μια σειρά από εικόνες, χρώματα, σχήματα και σημάδια. Για μένα όλες αυτές οι πηγές μπορούν να συνδυαστούν με διάφορους τρόπους για να αποκαλυφθεί μια ιστορία.

Ονομάζω τα κομμάτια μου «fluttering pages”  (σελίδες που κυματίζουν) επειδή είναι εμπνευσμένες από την συλλογική μου εμπειρία και συνδυάζοντας τις είναι σαν να ξεκινάς μια μεγάλη ιστορία η οποία μπορεί να εκταθεί μέσα στον χρόνο και να σφυρηλατήσει δεσμούς μεταξύ του παρόντος, του παρελθόντος και του μέλλοντος. Αυτή η ιδέα δεν έχει αξιοποιηθεί καθόλου και μου δίνει την ώθηση να συνεχίσω να εργάζομαι για να την εκφράσω. 

  • Ξεκίνησες ως συγγραφέας και αρκετά χρόνια ασχολήθηκες με την συγγραφή κειμένων και βιβλίων. Αν είχες την ευκαιρία της επιλογής, θα ξεκίναγες την καριέρα σου με τον ίδιο τρόπο ή ως ζωγράφος;

Συνήθιζα να κοιτάζω πίσω και να αναρωτιέμαι για τις επιλογές της ζωής μου και τι θα γινόταν αν είχα επιλέξει διαφορετικές. Θεέ μου, ποιος μπορεί να απαντήσει σε αυτό; Γνωρίζω ότι δεν έχει σημασία τι συνέβη στο παρελθόν μας, κάθε μέρα μπορούμε να κάνουμε νέες επιλογές με νέα αποτελέσματα. Είμαστε όλοι εν δυνάμει δημιουργοί και η ζωή μας είναι ο τελικός καμβάς. Είμαι συγγραφέας επειδή αγαπώ την ομορφιά και τη δύναμη των λέξεων. Είμαι καλλιτέχνης γιατί επίσης αγαπώ την ομορφιά και τη δύναμη των οπτικών εικόνων. Για μένα ταιριάζουν μεταξύ τους. Δεν θα μπορούσα να εκφράσω τον εαυτό μου σε σας μόνο με εικόνες, άρα οι λέξεις είναι σημαντικές. Αλλά βαθιά μέσα μου επικοινωνώ με εικόνες και είναι πιο ισχυρό κάποιες φορές από τα λόγια – έτσι χρειάζομαι και τα δύο.

  • Ποιος είναι ο αγαπημένος σου καλλιτέχνης και ποιο το αγαπημένο σου έργο;

Οι αγαπημένες μου είναι μόνο γυναίκες που πιστεύουν ή πίστευαν έντονα στον εαυτό τους και στο ταλέντο τους. Agnes Martin, Louise Nevelson και Georgia O’Keefe ήταν οι πρόγονοι που με ενέπνευσαν να πιστέψω κι εγώ στο εαυτό μου. Από σύγχρονες καλλιτέχνιδες περιλαμβάνονται οι Sarah Sze, Julie Mehrutu και Tracy Emin. Εξυμνώ κάθε γυναίκα καλλιτέχνη που συγκεντρώνει σημαντικές ευκαιρίες για εκθέσεις, σε ένα μέλλον όπου τα μουσεία, οι συλλέκτες και οι γκαλερί υποστηρίζουν άντρες και γυναίκες εξίσου ίδια.

Επίσης μου κέντρισε το ενδιαφέρον ο Gerhard Richter για την μέθοδο ζωγραφικής του. Όταν παρακολούθησα το ντοκιμαντέρ  “Gerhard Richter: On Painting”, ένιωσα σεβασμό για την πενηντάχρονη πορεία του στη ζωγραφική. Νιώθω σαν αρχάρια μετά από πολλά χρόνια πρακτικής, έτσι φαντάστηκα ότι κι εκείνος συνέχεια μάθαινε και ποτέ δεν ένιωσε ότι είναι “master”  στην πορεία του.

Εδώ θα ομολογήσω κάτι. Είμαι λίγο πολύγαμη όταν πρέπει να επιλέξω τα αγαπημένα μου. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να επιλέξω έναν καλλιτέχνη ή ένα έργο. Όταν επισκέφθηκα την προηγούμενη άνοιξη στην Βενετία (η πρώτη μου φορά εκεί, ήταν καταπληκτικά), τη συλλογή «Peggy Guggenheim»  συνειδητοποίησα πόσο ισχυρή έλξη έχω προς τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό. 

  • Τι ετοιμάζεις για το μέλλον;

Μετακομίζω τη 1η Μαρτίου σε ένα μεγαλύτερο στούντιο κοντά στο σπίτι μου για να δουλέψω μια σειρά από πολύ μεγάλα έργα ζωγραφικής και εγκαταστάσεις. Αυτό θα είναι μια σπουδαία πρόκληση. Αφού εγκατασταθώ εκεί, θα πακετάρω και θα φύγω την 1η Απριλίου για ένα διάστημα τεσσάρων εβδομάδων παραμονής στο Βέρμοντ στο Studio Center, όπου θα επικεντρωθώ στην διεργασία αυτών των μεγάλων έργων. Επίσης αργότερα σε αυτό το έτος, θα πρέπει να αναζητήσω γκαλερί για την επίδειξη των έργων, κάτι που δεν έχω κάνει στο παρελθόν.

Μπορείτε να δείτε περισσότερα έργα στο site της, στο facebook και στο instagram.

Μετάφραση: ΓΚΡΕΤΕΛ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Please follow and like us: